Wednesday, 10 December 2014

Pakai Pencuci Muka Apa?

Assalamualaikum

Kulit muka saya adalah jenis normal (kut). Sebabnya saya takde masalah jerawat atau kulit berminyak. Jangan tak percaya, saya tak pernah ditumbuhi jerawat sepanjang 31 tahun hidup ni. Ya. Seingat saya memang ya. Atau pun pernah ada saya lupa ke tapi mustahil sangat lupa kan. Dah kenapa nak lupa. Itulah hakikat yang harus anda telan bahawa saya takde pengalaman berjerawat. Maafkan saya kalau bunyi riak ya. Langsung takde niat gitu. Kawan-kawan saya yang dah kenal lama mesti tahu saya tak tipu. Bahkan ada yang kata saya belum 'mumayyis' ke apa belum akil baligh ke apa..hahahha melampau kan macam kanak-kanak riang kurasakan.

ni kulit yang dikatakan bagaikan remaja itu...ewwwahhhhhhh perasantan



Nak tahu tak masa zaman sekolah dulu, zaman remaja umur lbih kurang 15-17 tahun gitu saya suka buat satu petua ni. Hah take note cepat..petua ni..mungkin takde di mana-mana siaran petua sebegini. Saya suka ambil pucuk daun jambu batu tu ramas-ramas sental kat muka yang dah dibasahi air. Tenyeh-tenyeh dengan lembut pastu cuci la..Memang tiptop rasanya lembut sangat-sangat-sangat..macam kulit baby rasa nya..haa..saya dah lupa mana dapat petua tu.. Tahu-tahu saja dah mencari pucuk jambu.. Naik basikal ronda kampung cari pucuk jambu batu.. Silakanla buat kalau ada nampak pokok tu disekitar kolompo ni ye..hihiii


Adakah itu punca kulit saya molek sampai sekarang..ewahhhhh banyak cantik..amalan 15 tahun dulu kot logik ke masih berkesan hingga sekarang..dulu nama pun remaja kulit belum tercemar sangat lagi kan..

OK, pencuci muka favourite saya dulu semestinya Safi..dari zaman Safi kaler hijau biasa tu sampai ke Safi Balqis sampai ke Safi Rania semua saya pernah cuba. Macam yang cakapla kulit saya jenis normal, pakai sabun buku yang buat sental badan tu pun takde masalah rasa nya. Masalah orang kulit normal ni biasanya tona tak sekata, kulit kering, kusam dan mungkin parut-parut ntah apa-apa di sekitar wajah atau pun ada cela yang tak diinginkan. Itu kategori kulit apa ya? Saya memandai je kata kulit normal macam tu. Haahaa ape pun itu antara masalah kulit wajah saya. Yang saya tak suka. Saya pakai produk Safi pun saja-saja je kesan nya sama je macam tak pakai pun. 

Antara pencuci muka produk lain yang saya pernah cuba, Avon, CNI, BabiesBlink (tak lama pakai bila tahu ada mercury terus stop), dan terkini semestinya Nutriwhite Gentle Deep Foaming Cleanser. Haa ini yang cerita ni..(punyala panjang mukadimah).

yang tengah tu yer..

 (Dalam gambar ada 3 produk tapi saya sentuh bab pencuci muka je dulu ya. Tapi tiga-tiga ni memang tiptop kesannya pada diri saya)

Seperti yang saya katakan kulit wajah saya bertindak balas biasa-biasa saja dengan produk yang saya sebutkan tu. Tiada kesan yang boleh dibanggakan (eh tak baik bangga nanti riak)

Tapi Nutriwhite punya cleanser memang buat saya jatuh cinta yang teramat dalam gitu. Nak tahu apa rasanya dan kesannya? 

Kulit memang sekata sangat. Lembap. Takde rasa comot macam kalau pakai bedak tu perghhhhhhhhh flawlessss amat!! ohh sebenarnya sejak pakai cleanser ni saya dah tak berbedak. Boleh check bedak compact saya baru beli tu seriously tak luak. Saya memang kaki berbedak berkrim bagai tiap kali nak pergi kerja sebabnya kulit muka kusam so kalau keluar muka togel je macam segan sangat nanti ada yang tegur 'pucatnya..?'..dengggggg!!! bengangla aku kan..hahaha memang diri sendiri pun tak percaya saya mampu keluar tanpa bedak dan krim sekarng ni. Segala kusam dan cela sudah tiadakah? Ya. Tiada. Malah shining dan berseri-seri. :) (Edisi puji diri sendiri keluaran terhad)

Bab berseri-seri tu sebab cara cuci muka yang betul memainkan peranan tau..teruja sungguh..selama ni main cuci je kan guna habis 10 jari ni hah..hahaha untungla join shaklee ni kan ada pulak yang tukang ajar cara cuci muka dengan betul yang menaikkan seri wajah. Wajah bertambah cerah tanpa solekan. Apa lagi yang seorang wanita perlukan. Betul kan?

Meh order meh.

Ada yang kata mahal..
Saya kata saya guna 6 bulan lebih kut..hahaha tak mahal lah. Kualiti barang setaraf SKII tetapi harga? More cheaper.. Saya mampu. Anda lagilah kan?


Call/WA Kila 0122570028